۱۳۸۶/۰۵/۱۰

است WHO نظام آموزش پزشکی ايران مورد تأييد

ادغام نظام آموزش پزشکی در کنار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی هم اکنون بهترين نظام آموزشی و درمانی برای ايران و مورد تائيد سازمان جهانی بهداشت است اما روش غلط اجرای آن مشکلاتی را به همراه داشته است.
دکتر مبشر شيخ در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر افزود: ايران جزء معدود کشورهايی است که آموزش پزشکی آن به وزارت بهداشت تعلق دارد، سازمان جهانی بهداشت سال گذشته به کمک چندين نفر از متخصصین آموزش پزشکی، نظام آموزش پزشکی ايران را مورد بازديد قرار دادند و به اين نتیجه رسيدند که در حال حاضر اين سيستم در ايران به خوبی جواب داده و پاسخگوی نيازهای جامعه است اما روش اجرای آن روش بدی است و مشکلاتی را بوجود آورده است.
وی ياد آور شد: اين موضوع که اساتيد علوم پزشکی هم بايد درمان کنند و هم بايد به دانشجو درس بدهند، باعث می شود مشکلات احتمالی نيز بزرگتر جلوه کند. يکی ديگر از معضلات اصلی اين که بايد فکری به حال آن شود اين است که دانشجويان بيمار را نه به عنوان انسان بلکه به عنوان يک ابزار آموزشی نگاه می کنند و اين از نظر انسانی درست نيست و بيمار بايد جايگاه خود را داشته باشد.
نماينده سازمان جهانی بهداشت در ايران در ادامه خاطرنشان کرد: آموزش پزشکی تأثير مستقيمی بر روی بهداشت و درمان دارد و برای سازمان جهانی بهداشت از اهميت ويژه ای برخوردار است. در واقع يکی از نگرانی های سازمان جهانی بهداشت اين است که دانشجويان پزشکی در کشورهای در حال توسعه بخصوص کشورهای اسلامی به خوبی تربيت شده باشند و فارغ التحصيلان پزشکی برای رودرو شدن با بشريت آماده شوند و با عبور از مرحله آموزشی بتوانند وارد مرحله درمان شوند و آمادگی لازم را در برخورد با بيمار داشته باشند.وی گفت: دانشجويان پزشکی بايد پس از فارغ التحصيلی بتوانند از نظر تعداد و کيفيت جوابگوی نياز خدمات بهداشتی و درمانی کشور خود باشند. شيخ اظهار داشت : ايران از نظر امکانات و دانش پزشکی در وضعيت خوبی بسر می برد چرا که بسياری از اساتيد ايرانی در حوزه علوم پزشکی در خارج از کشور تحصيل کرده اند و اطلاعات علمی خوبی دارند اما اين مسئله نتوانسته مشکل آموزش پزشکی را به طور کامل در ايران حل کند. وی افزود: متاسفانه هنوز نحوه آموزش پزشکی در ايران قديمی و سنتی و مربوط به دو دهه است.

هیچ نظری موجود نیست: